Hoe waren de resultaten in 2018?

In 2018 was 43 procent positief en 23 negatief gestemd over het ict-gebruik in de klas. De beoordeling van vmbo, havo, en vwo leerlingen waren vergelijkbaar. Leerlingen op het praktijkonderwijs en brugklassers in het algemeen waren het meest positief over ict-gebruik op school.

Wat zijn de resultaten in 2020?

De resultaten zijn niet erg veel veranderd ten opzichte van 2018. Scholieren zijn iets negatiever geworden (24% negatief), maar nog steeds is 43 procent positief. De rest is neutraal. 

Wat vindt LAKS?

Ict in de klas kan een geweldige aanvulling zijn op de traditionele klassikale lessen, dat vindt het LAKS ook. Het LAKS heeft afgelopen jaar ook onderzoek gedaan naar het gebruik van digitale lesmiddelen in het onderwijs. Daaruit bleek dat scholieren negatief zijn over het ict-gebruik op school. Opvallend is dat veel scholieren in het digitaliseringsonderzoek aangeven dat ze weinig gebruik maken van digitale leermiddelen. Ict is niet meer weg te denken uit onze samenleving en het is daarom belangrijk dat scholieren ook op school in aanraking komen met de mogelijkheden van ict. Wel is het belangrijk om daarbij het recht op privacy van leerlingen te waarborgen.

 

Deel dit artikel