Hoe waren de resultaten in 2018?

In 2018 had één op de drie scholieren te kampen met één of meer beperkingen, waarbij dyslexie het vaakst voor komt. Scholieren gaven iets vaker aan dat zij last hebben van hun beperking ten opzichte van 2016. Meer dan de helft van de scholieren met een beperking vond dat docenten voldoende rekening houden met hun beperking. Scholieren met een beperking verschilden op een aantal punten in oordeel van scholieren zonder beperking. De vijf zaken waar scholieren zonder beperkingen met name meer tevreden over zijn dan scholieren met een beperking waren: de veiligheid op school, het tijdig weten dat er een toets aankomt, de omgang met andere leerlingen, het weten wat er geleerd moet worden voor een toets en de sfeer op school.

Wat zijn de resultaten in 2020?

Evenals in 2018 geeft ongeveer 1 op de 3 scholieren aan een beperking te hebben. De meeste uitkomsten zijn vergelijkbaar met de resultaten in 2016 en 2018. Er is alleen een lichte stijging te zien van het aantal scholieren dat hun beperking niet kenbaar maakt. Gemiddeld 45 procent geeft aan tijdens school last te hebben van zijn of haar beperking.  

Wat vindt LAKS?

Het LAKS vindt het belangrijk dat elke school zich inzet om scholieren met een beperking een passende onderwijsplek te bieden en ondersteuning te geven waar nodig. Niet alleen vindt het LAKS dit belangrijk, de Wet passend onderwijs verplicht scholen daar ook toe. Ook streeft het LAKS ernaar dat docenten scholieren met een beperking goed begeleiden en rekening houden met hun sterke en zwakke punten, en dat scholieren met een beperking zich veilig voelen op school. Een groot deel van de scholieren met een beperking is niet tevreden over de manier waarop docenten rekening houden met de beperking. Bij vmbo- en havo-scholieren met een beperking is zelfs een vijfde hier ontevreden over. Deze cijfers laten nog niet zien dat scholen zich goed inzetten om elke scholier met een beperking goed te begeleiden in hun schoolloopbaan.

Vier dagen in de week heeft het LAKS een klachtenlijn voor scholieren. Daar komen ook vragen of klachten binnen over het passend onderwijs. Het betreft dan scholieren die door school niet voldoende ondersteuning en hulp krijgen bij hun beperking. De resultaten van de LAKS-monitor bevestigen het beeld dat veel scholen nog tekort schieten in het bieden van goede ondersteuning aan scholieren met een beperking. Het LAKS streeft naar een leerrecht in plaats van een leerplicht. Het leerrecht kan ervoor zorgen dat alle scholieren – met of zonder beperking – het recht hebben op onderwijs dat voldoet aan hun individuele ondersteuningsbehoeften.

 

Deel dit artikel